DSB Litra ME

Forbilledet
I perioden 1981-1985, leverede Henschel i Tyskland 37 dieselelektriske lokomotiver til DSB.
Lokomotiverne fik litra ME, og var i lighed med MY, MX og MZ udrustet med amerikanske GM-motorer. ME´erne blev de sidste GM-lokomotiver hos DSB, og afslutter den epoke der startede med leveringen af den første MY tilbage i 1954.

Alle 37 ME leveredes til det daværende område ”øst”, og kørte dermed udelukkende øst for Storebælt, hvor de til gengæld trak alle togtyper.
Med åbningen af den faste forbindelse over Storebælt i 1997, overtog ME´erne en stor del af godstrafikken over bæltet, og de begyndte endvidere at køre gennemgående posttog om natten mellem København/Glostrup og Århus/Torsøvej og retur. Fra K99 begyndte ME´erne endvidere at køre posttog til Aalborg, og fra K00 også til Herning.
Ud over posttogene kørte ME´erne også forskellige andre tog i Jylland og på Fyn, når de nu alligevel stod og ventede på nattens gods- eller posttog, bl.a. nogle regionaltog Fredericia-Odense og Fredericia-Århus.
Udover de nævnte togtyper, har de kørt meget andet vest for Storebælt, bla. godstog til Herning, Ålborg og Frederikshavn, samt en del regionaltog på Fyn og i Jylland.
Da K01 trådte i kraft var alle ME lokomotiverne tilbage på Sjælland, hvor de kørte de mange regionaltog, samt weekend togene til Århus og i en periode også til Esbjerg.
Der var dog et enkelt fast løb i Jylland, nemlig Prag Expressen fra Århus til Prag. Dette tog kørte i hele toget levetid med ME som trakkraft.
Lokomotiverne kører stadig mange regionaltog på Sjælland, men har også opgaver med at trække IC4 tog til afprøvning.
Enkelte maskiner er blevet udrangeret, 1501 - 1502 - 1507 - 1510. 1501 er kommet til Danmarks Jernbanemuseum og står nu udstillet som "drift maskine", og 1510 er blevet ophugget på Central Værkstedet i København efter brand.
 
Modellen
Undervogn og vognkasse af metal, fjedrende puffere, ætsede trinplader i rustfrit stål, ætsede riste, viskere, frontbøjler m.m.
Rigt detaljeret model, med bl.a. forskellige indretninger i de to førerrum i overensstemmelse med forbilledet. Alle modeller leveres med åben og lukket plov, samt leddelt skruekobling der kan monteres efter ønske.
Modellen er udstyret med elektronik udviklet i samarbejde med ESU og indeholder alle kombinationer af front- og slutlys, individuelt lys i førerrum og maskinrum, fungerende færdigmeldingsblink og powerpacks. Alle modeller er fra fabrikken udstyret med 2 stk. 8 ohms højttalere. Alle lokomotiver leveres med ESU dekoder, og kan endvidere leveres med lyd incl. kurvelyd. Gennemtestet, kraftfuld og støjsvag 5 polet motor.
 


{{amount}}