DSB Lgns/Lgs

Forbilledet


Omkring 1990 købte DSB et antal lukkede godsvogne hos SJ.
Vognene havde litra Gbs, og var bygget i et stort antal i starten af tresserne, således havde SJ haft ca. 4.500 vogne af denne type, fordelt på flere forskellige varianter.
Vognene havde en akselafstand på 8,0 m, og målte ca. 14,0 m over pufferne, præcis som de danske Hbis-vogne.
DSB skulle kun bruge undervognene, så man lod Henriksen i Århus fjerne vognkasserne, hvorefter undervognene sendtes til Næstved, for ombygning hos Varig.
172 af disse undervogne ombyggedes således i løbet af 1991 til containerbærevogne med litra Lgns, og driftsnumrene 42 86 443 2 000-42 86 443 2 171.
Vognene kunne læsses med enten en eller to 20 fods-containere, eller en 40 fods-container.
Allerede omkring 1993 ombyggedes vognene af hensyn til vognvægten med lukket bund, og blev i den forbindelse omlitreret til Lgs.
Samtidigt omnummereredes de, og fik nu driftsnumrene 42 86 442 5 000-42 86 442 5 168.
Tre vogne var udrangeret inden ombygningen, derfor var der kun 169 Lgs-vogne.
En del af vognene fik undervejs ændret andet ciffer i vognnummeret fra 2 til 1, i forbindelse med at de blev godkendt til kørsel i udlandet.
De store påskriftsplader på vognenes springværk forsvandt endvidere på en del af vognene, hvorefter seddelholderne flyttedes op på vognenes vanger.
Hovedparten af vognene udrangeredes omkring 2000, men enkelte vogne var stadig i drift i 2001, og overgik derfor ved opsplitningen af DSB til Railion.

 

Vognene anvendtes blandt andet til transport af DSB´s egne containere, eksempelvis 20 fods-containerne af typen Hg 6 4021, bygget af Talbot i 1977.
DSB havde godt 350 containere af denne type, med numrene 86 06 1 0000-86 06 1 0361.

 

Modellen


Modellen er opbygget af en støbt bund af metal, bestående af vanger, diverse profiler i undervognen, og selve vognbunden.
Vognene består endvidere af en række løst fremstillede dele af enten metal eller plast, bl.a. fjedrende puffere af messing, ætsede hjørnetrin, håndbøjler af metaltråd, springværk med eller uden påskriftsplader, og rigt detaljeret bremsesystem.
Vognene har i overensstemmelse med forbilledet tappe til fastholdelse af containerne, men de små plader hvorpå tappene er monteret, er udskiftelige.
I hver æske ligger således otte plader med huller i stedet for tappe, så vognene ligeledes kan anvendes til transport af containere af andet fabrikat, hvis disse er fremstillet efter NEM-normen.
De medfølgende containere er af typen Hg 6 4021, og er fremstillet af McK i et nyt værktøj, lavet efter tegninger og fotos.
Disse containere har huller i bunden, der passer på de monteringstappe vognene leveres med.
Containerne er lavet af plast, med en indvendig metalplade i toppen.
Vognene kan i lighed med forbillederne læsses med enten en eller to 20 fods-containere, eller en 40 fods-container.

 

Vognene leveres i følgende tre udgaver:

Lgns med åben bund (McK 2901-2904)
Lgs med seddelholder på vange, og uden påskriftsplader (McK 2905-2906)
Lgs med seddelholder på vange, og med påskriftsplader (McK 2907-2912)

De to førstnævnte udgaver leveres med en 20 fods-container, hvorimod den sidste (og nyeste) udgave, leveres uden last.
Årsagen hertil er, at den container der indledningsvis fremstilles, er i ”DSB”-udgaven, det vil sige inden der kom til at stå ”DSB Gods” på containerne midt i halvfemserne.

Der bliver endvidere fremstillet et sæt med et antal løse containere, med andre driftsnumre end dem der leveres med vognene.


{{amount}}