DSB Litra MR

OBS... Vi har stadig nogle få af McK's MR tog på lager. Ønsker du at bestille et MR tog hos os, som ikke er vist på hjemmesiden, er du velkommen til at sende os en mail.

Forbilledet

 
I perioden 1978-1985, fik DSB leveret i alt 97 moderne dieselmekaniske to-vogns togsæt, der i daglig tale kom til at hedde ”MR-tog”.
Togsættene var konstruerede med udgangspunkt i BR 628 fra DB, og de første 15 sæt var derfor bygget i Tyskland, mens Scandia i Randers leverede de efterfølgende 82 sæt.
MR-togene leveredes indledningsvis som MR-MR, f.eks. var MR 4001-MR 4002 fast sammenkoblede som et togsæt. Men fra 1981 påbegyndtes leverancerne af MRD, så togsættene herefter bestod af MR-MRD, f.eks. MR 4001-MRD 4201. MRD-vognene har dobbelte indstigningsdøre, og en ændret indretning i forhold til MR.
De nye tog indsattes indledningsvis på sidebanerne i Jylland og på Fyn, hvor de erstattede MO-vognene. Indsættelsen af MR-togene betød, at det blev muligt at indføre timedrift på de fleste jyske sidebaner.
I starten af halvfemserne indsattes MR-togene også på Lille Syd mellem Roskilde og Næstved, og i en periode i sidste halvdel af firserne kørte de endvidere bådtoget ”Englænderen” mellem København H og Esbjerg Havn og retur. I den forbindelse blev de 8 nyeste togsæt ombygget, så de fik et antal siddepladser på 1. klasse, med tilhørende gul stribe udvendigt!
Alle togsættene ombyggedes i midten af halvfemserne i Tyskland. De mest synlige ændringer var, at togsættene nu ikke længere var røde, men derimod hvide med røde døre ligesom IC3 og ER4-materiellet (MF og ER), samt at de bageste indstigningsdøre i MRD-vognene nu var blændet af.
I 2002-2006 omlakeredes en stor del af MR-togene i det nye Via-design, som de tilbageværende togsæt fortsat fremtræder i. Dog er de oprindelige lysegrønne dørmarkeringer nu udskiftet med tilsvarende røde.
Fra 2003 og nogle år frem, var en del togsæt udlejet til Arriva, og dermed helt eller delvist omlakeret i Arrivas beige og turkisgrønne farver.
MR-togene er nu alle over 30 år gamle, men de anvendes fortsat adskillige steder i landet, bl.a. på Lille Syd, Aalborg Nærbane og mellem Fredericia og Struer. Og de indsættes endvidere jævnligt i IC- eller lyntog i Jylland, når der mangler enten MF eller MG-materiel.
Og så skal det afslutningsvis nævnes, at et antal MR-tog i dag kører i Polen i Arriva-regi.

Modellen
 
Undervogn og vognkasse af metal, fjedrende puffere, ætsede riste, viskere, frontbøjler m.m.
Rigt detaljeret model, med bl.a. indretninger i førerrum og passagerafdelinger. Alle modeller leveres med åben og lukket plov, samt leddelt skruekobling der kan monteres efter ønske.
Modellen er udstyret med elektronik udviklet i samarbejde med ESU, og har bl.a. front- og slutlys, individuelt lys i førerrum og passagerafdeling, fungerende bremseindikatorer ved bogierne, og lys i destinationsskilte.
Togsættet trækker på alle fire aksler på MR, MRD fungerer principielt kun som en vogn.
Sættet leveres med MR og MRD adskilt, da enhederne nemt kan samles og adskilles, ved at klikke den 10 polede strømførende kobling sammen, eller trække den fra hinanden.
Denne kobling leverer strøm til alle lys- og lydfynktioner i MRD.
Alle togsæt leveres med ESU dekoder, powerpacks og 2 stk. 8 ohms højttalere, og kan endvidere leveres med lyd incl. kurvelyd.
Gennemtestet, kraftfuld og støjsvag 5 polet motor.

{{amount}}